zondag 28 september 2014

Verslag Parijs 2014 deel: 2!

Jullie konden de eerste vier dagen in Parijs al een aantal dagen geleden bekijken. Vandaag heb ik de andere vier dagen. We hebben onwijs veel gewandeld en hebben weer erg veel bekeken en bewonderd.

Dag 5:

Dag 5 hebben we erg veel gelopen en veel gezien. Zo zijn we eerst naar de Eiffeltoren gegaan en hebben we hier ook een tijdje gezeten een beetje geluncht en gewoon genoten. Wij hadden elke ochtend ontbijt in het Hotel en aten elke middag ergens buiten een lunch die we of zelf meegenomen hadden of ergens gehaald hadden.

Deze dag hebben we bijna 10 kilometer gelopen, en toen we richting het museum liepen kwamen we dit prachtig stel tegen, net getrouwd.

We hadden ons een beetje verkeken op de afstand tussen de Eiffeltoren en het Museum d'Orsay. Hier moet je wel voor oppassen. Want als je soms op een plattegrond kijkt lijkt het dichtbij maar is het ondertussen 3 kilometer verderop. Dit was bij ons ook het geval en hierdoor hebben we ongeveer een uur in Parijs gelopen, langs de Seine. Totaal niet erg, want de afgelopen dagen hebben we wel meer gelopen, maar toch is het op ballerina's niet ideaal.

We zijn naar het d'Orsay museum gegaan omdat mijn moeder daar ook nog nooit geweest was. Ik ben nog niet in veel musea geweest in Parijs, maar mijn moeder heeft in de afgelopen jaren Parijs meerdere musea bezocht en we vonden het allebei wel leuk als het ook nieuw voor ons was. het d'Orsay musea is erg groot en mooi en heeft vele exposities waaronder een grote van Van Gogh.

Die avond zijn we weer naar Quatier Latin geweest omdat we daar zoveel leuke plekjes zagen , dat we daar nog een keer wilden eten. We gingen voor Actopolis. Een combinatie tussen de Griekse en Franse keueken. We mochten bij het tafeltje aan de straat (achter de eigenaar op de foto) plaatsnemen. Hier hadden we leuk zicht op het straatje en konden we tijdens het eten leuk naar mensen kijken.

Mijn moeder had een geitenkaas salade als voorgerecht , ik mosselen. De mosselen waren erg lekker! Ik heb juist tijdens de vakantie ook dingen besteld die ik thuis niet altijd neem.

Mijn moeder had een gepofte aardappel met een stuk zalm. Erg lekker vond mijn moeder! Ik had een stukje vlees, helaas weet ik niet precies meer wat , volgens mij was het kalfsvlees. Het smaakte mij heerlijk. Het vlees was erg mals en de aardappel was zo fluffy en zacht van binnen!

Zeker een aanrader.

Daarna zijn we nog even richting de Notre Dame en de Seine gelopen en hebben we nog bij wat toeristische winkeltjes gekeken. Daarna hebben we de metro weer gepakt en zijn we richting het hotel gegaan.

Dag 6:

Op zaterdag zijn we eerst naar dLe Marché Aux Puces gegaan. Dit zijn grote hallen met veel antiek winkeltjes. Het viel ons dit keer een beetje tegen, dus lang zijn we er niet geweest. Bij de  Le Marché Aux Puces is een soort zwarte markt. Je wordt om de haverklap benaderd met aanbiedingen , nieuwe producten en noem het maar op. Wil je neppe schoenen , kleding en eigenlijk wat je maar wilt, dan moet je hier heen. Wij zijn er niet zo van dus hebben wat rond gekeken en zijn toen weer verder gegaan.

We kwamen ineens dit tentje tegen met crepes en galettes . Mijn moeder had hier erg veel zin in en bestelde een soort pannenkoek met alles er op en er aan. Ei , worst , kaas en nog meer. Echt een aanrader, want het is echt een grote pannenkoek die je als lunch kunt eten.

We zijn op een bankje gaan zitten, ik deed weer een schoenen wissel , want onze voeten hadden het zwaar die week! Mijn moeder at een gedeelte van haar pannenkoek en ik at zo'n deegwaar ding wat iets weg had van een baklava ding (wat ik een paar dagen ervoor had gekocht).

Daarna zijn we nog een stuk wezen lopen en kwamen we toevallig langs de Tati. De Tati is een beetje vergelijkbaar met een Primark. Je kunt hier dan ook echt alles kopen. Het was zo ongelooflijk druk dat we er niet te lang gebleven zijn. Uiteindelijk heb ik alleen een paar strings gekocht en zijn we verder gaan lopen.

Omdat de Sushi van een paar dagen ervoor zo goed beviel , zijn we er nog een keer gaan eten. Wat een heerlijke dingen hebben ze hier! Veel dingen zijn toch net een beetje anders dan in Nederland!

Dag 7:

Op zondag bedachten we ons dat we nog helemaal geen foto van het hotel hadden gemaakt. We zaten in het Hotel de Paris Maubeuge. Een twee sterren hotelletje waar alles prima is, maar verwacht geen luxe taferelen , Parijs is duur en wil je in een hotel zoals de hotels in Nederland zijn dan ben je €200 per nacht minimaal kwijt. Omdat wij toch alleen maar slapen en douchen in het hotel hoeft het van ons niet allemaal luxe e.d. te zijn.

Zondag zijn we naar de Champs Elysees gegaan. Dit is echt de luxe winkelstraat van Parijs. Hoewel ik al meerdere keren in Parijs ben geweest , had ik nog nooit de Arc du Triomphe gezien.

Mijn moeder en ik hadden voordat we naar Parijs gingen al tegen elkaar gezegd dat we erg graag naar Laduree wilden gaan. En dan niet gewoon wat macarons halen , maar echt een kopje thee binnen drinken met een taartje erbij. We hebben bijna 15 minuten in de rij buiten staan wachten . Toen we hoorden dat het waarschijnlijk nog wel een uur zou duren , hebben we ervoor gekozen om niet zo lang te wachten en het toch een andere vakantie maar een keer te doen!

De Champs Elysees is een mooie winkelstraat met veel luxe winkeltjes. Je ziet bij enkele winkels ook echt rijen (met voornamelijk Chinese en Japanse mensen) buiten staan , denkend aan Louis Vuitton en Prada e.d. Ook al heb je niet echt een portemonnee om hier iets te kopen , er langs lopen is ook al een mooie beleving.

Die avond zijn we weer naar Montmartre gegaan. We wilden hier ook graag een keer eten. Omdat het al erg laat was (ongeveer 22.00). Hadden we iets minder keus. Uiteindelijk kwamen we bij een leuk restaurantje waar mijn moeder weer een geitenkaas-salade als voorgerecht had en ik een rauwe zalm tartaartje had. Erg smaakvol en zeker een aanrader.

Mijn moeder had als hoofdgerecht weer een stukje zalm en ik had een soort stoofvlees die ongelofelijk mals en zacht was!

Als nagerecht hadden we een Crepe suzette. We hebben er heerlijk gegeten, en als je in Montmartre bent is dit restaurant zeker een aanrader. Le Deli's heette het.

Vanaf ons tafeltje hadden we uitzicht op de Sacre Coeur , die erg mooi verlicht was. Daarna zijn we weer naar voren gelopen en hebben we genoten van het mooie uitzicht tijdens de avond. Na het uitzicht zijn we terug naar beneden gelopen naar ons hotel.

Dag 8:

De laatste dag was vooral voor inpakken en de laatste dingetjes doen. Zo wilde ik nog echt macarons mee naar huis en haalde ik deze bij de supermarkt en bij bakkerij Paul.

Ook zijn we nog even voor mijn moeder naar Sephora geweest en zijn we nog even langs een winkelwijkje gelopen. Daarna hebben we nog beiden 3 stukjes dimsum gehad als tussendoortje en zijn we naar de supermarkt gegaan om iets voor avondeten te halen.

En toen was het tijd om naar het vliegveld te gaan. Gelukkig hadden we hier wat extra tijd voor genomen, want er ging helaas veel mis. De treinen reden ineens niet meer naar Charles de Gaulle en alles werd alleen maar in Frans omgeroepen. Uiteindelijk kregen we te horen dat we de trein van een ander spoor moesten nemen. Die was natuurlijk bommetje vol en wij moesten dan ook hutje mutje staan in de trein. Geloof me het zweet liep mij over mijn rug ,zo benauwd was het binnen van de mensen.

De halte voor wij er uit zouden moeten werd er weer wat omgeroepen en bleek dat de trein niet verder reed en juist weer terug ging. En nu.......Nou ik had de mazzel dat tegenover mij een meisje zat die op Charles de Gaulle werkte. Ze sprak geen woord Engels, maar met gebaren zo van 'loop maar achter mij aan' hobbelden mijn moeder en ik achter het meisje aan. Zo ineens zaten we in een suttle metro van het vliegveld en binnen een aantal minuten waren we bij het juiste gedeelte van Charles de Gaulle . Na het meisje 10x bedankt te hebben waren we nog ruim op tijd bij de Gate. Zonder haar hadden we het ook wel gevonden, maar waren we zeker 30 minuten langer bezig geweest met zoeken e.d.

Mijn moeder was deze vakantie zowel de heen als terug weg de pineut. Meestal ben ik degene die dingen uit moet trekken en gefouilleerd wordt, maar dit keer was mijn moeder aan de beurt. Hier zie je haar op blauwe zakjes lopen omdat haar laarzen door de scan moesten.

De terug vlucht ging ook weer perfect. Een klein beetje turbulentie, maar daar bleef het ook bij. We moesten twee uur wachten op de bus en mijn moeder stapte weer uit op de plek waar haar auto stond en ik reed direct door met de bus naar Groningen. Ik kwam om 02.00 aan in Groningen waar mijn broertje mij met de auto ophaalde en tegen 03.00 had ik de koffer uitgepakt en lag ik op bed.

De vakantie was echt perfect, ondanks de kleine tegenslagen. Mijn moeder en ik willen eigenlijk alweer heen want het was echt genieten.

Binnenkort komt er nog een artikel met tip in Parijs!

Volg mij ook op Twitter , Facebook , Bloglovin' en Instagram? En blijf altijd op de hoogte. Bedankt voor het lezen en het reageren.